Loka-marraskuun vaihteessa taloyhtiössämme on
ollut vaihtoviikot. Viime viikolla kotonamme vaihdettiin tavanomaisempien sukkien
ja alushousujen lisäksi myös sisäpihan puoleiset ikkunat ja parvekkeen ovet. Taloyhtiön
järjestämä ikkunaremontteihin erikoistunut yritys suoritti ikkunoiden ja ovien
vaihdon, mutta asukkaiden vastuulle jäi sälekaihtimien poisto ja mahdollinen
asennus uusiin ikkunoihin. Asiaa sen enempää miettimättä varasin aikaa ja
työkaluja sälekaihtimien irrotukseen ja selvisinkin tästä tehtävästä reilussa
tunnissa. Sen sijaan sälekaihtimet irrotettuani ymmärsin, että niiden
asentamisesta uusiin ikkunoihin en ehkä selviäisi. Tai ainakin jälki olisi sen
verran heikkolaatuista, että en tuota operaatiota lähtisi itse tekemään.
Mitenköhän naapurini ovat tuosta asiasta
suoriutuneet vai kuuluukohan sälekaihtimien irrotus ja asennus
kansalaistaitoihin? Vai riittäisiköhän vain se, että ne osaa irrottaa?
Kansalaistaitohan oli vielä 1900-luvun puolella oppiaineena koulussa, mutta se
taidettiin poistaa opetussuunnitelmasta joskus 2000-luvun alussa. En kyllä
millään jaksa muistaa, olisiko kansalaistaidon tunneilla käsitelty
sälekaihtimien asentamista tai edes irrottamista. Eikä tämä tainnut tulla
suoranaisesti vastaan teknisen käsityön tai kotitalouden tunneillakaan. Mitähän
noilla kansalaistaidon tunneilla mahdettiinkaan silloin opettaa?
Kansalaistaitoa on haluttu tuoda jälleen uudelleen
peruskoulun oppiaineeksi. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto järjesti
lokakuun alussa alueensa kunnille laajan valmiusharjoituksen, jota varten
koottu kansalaisraati tuotti harjoituksen sivutuotteena 20 konkreettista
ehdotusta viranomaisten ja kansalaisten käyttöön. Ehdotuksena oli muun muassa
kansalaistaidon palauttaminen kouluun oppiaineeksi. Tunneilla lapsille ja
nuorille voitaisiin tarjota tietoa kriisitilanteista selviämiseen. Tehokkaana
tiedotuskeinona muistettiin myös mieleen jääneet television tietoiskut.
Kansalaistaidoilla viitataan tavallisesti perustietämykseen
yhteiskunnasta, politiikasta ja oman talouden hoidosta. Nykyisessä sosiaalisen
median kyllästämässä informaatioyhteiskunnassa kansalaistaitoihin tulisi
kenties vielä lisätä digitaaliset kansalaistaidot, kuten informaatiotaidot,
mediataidot ja digitaidot. Koulujen opetussuunnitelmien kannalta ongelmana
lienee kuitenkin se, että mitään edellä mainituista ei tarvita koululaisten
taitoja mittaavassa Pisa-tutkimuksessa. Eli tällaisten oppiaineiden opettaminen
olisi koulutusjärjestelmämme kansainvälisen maineen ylläpitämisen kannalta
lähinnä ajanhukkaa.
Sen sijaan lukioiden opetussuunnitelmaa on
esitetty muutettavaksi siten, että se tukisi paremmin koulutuksen yleissivistäviä
ja yhteiskunnallisia tavoitteita. Tähän pyritään lisäämällä kaikille
pakollisiin oppiaineisiin filosofiaa ja yhteiskuntaoppia. Vastaavasti
maantietoa, historiaa, uskontoa ja elämänkatsomusoppia on kaavailtu
vähennettäväksi. Nähtävästi filosofian painoarvo kansalaistaitona on kasvussa,
kun sitä lisätään historian ja maantiedonkin kustannuksella. Toisaalta
historian opetuksen tarpeellisuus lieneekin nyky-yhteiskunnassa vähentynyt,
sillä historia näyttää taas toistavan itseään. Ja eipä tuo maantiedon
opiskelukaan tainnut erityisen hyödyllistä olla, kun jopa Euroopankin kartta on
muuttunut jo moneen otteeseen koulusta päästyäni – uskonoppien ja elämänkatsomusten
muutoksista puhumattakaan.
Tänään postiluukustani ilmestyi koko
taloyhtiöllemme jaettu tarjouskirje uusista sälekaihtimista tarvittavine
asennuspalveluineen. Ei se sälekaihtimien irrotus tainnut sittenkään kuulua
kansalaistaitoihin, mutta tulipahan silti tehtyä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti