Sain tänä
vuonna isäinpäivälahjaksi silmätulehduksen. Hieman myöhässä se tosin tuli,
mutta on ollut laadultaan vallan erinomainen. Ja se ei johtunut siitä, että
olisin pitänyt tulitikkuja silmissäni. Sen verran tymäkäksi tulehdus
osoittautui, että jouduin jäämään muutamaksi päiväksi kotiin sairaslomalle. Ja
olin tuona aika lähes kykenemätön lukemaan minkäänlaisia uutisia
ulkomaailmasta. Selviytyäkseni informaatiotyhjiöstä yritin parhaani mukaan
kuunnella radion ajankohtaisohjelmia. Tämän ihmiskokeen tuloksena havaitsin
vieraantuneeni huomaamattani perinteisistä massamedioista. Radion puheohjelmien
kuuntelu tuntui tuottavan selvästikin enemmän tuskaa kuin nautintoa.
Hyvästä
informaatiotyhjiöstäni huolimatta muutama uutinen onnistui livahtamaan
vaivihkaa tietoisuuteeni. Yksi näistä uutisista oli Viron uusin innovaatio
sähköisten palvelujen tarjonnassaan. Viro aikoo tarjota kenelle tahansa
EU-kansalaiselle mahdollisuuden hakea sähköistä e-kansalaisuutta, joka antaa oikeuden
käyttää maan edistyneitä sähköisiä palveluita. Sähköisen tunnistautumisen
avulla e-kansalainen voisi esimerkiksi allekirjoittaa sähköisesti asiakirjoja
tai vaikkapa perustaa yrityksen Viroon etänä. Sen sijaan e-kansalainen ei saa
automaattisesti Viron muita kansalaisoikeuksia, eikä esimerkiksi maksa verojaan
Viroon.
Viron
edistyneistä sähköisistä palveluista voitaisiin ottaa mallia myös Suomen kunnissa.
Sähköisissä palveluissaan edistyksellisimmät kunnat voisivat lanseerata
e-kuntalaisuuden, joka olisi avoinna kaikille asuinpaikasta riippumatta.
E-kuntalaisuus voitaisiin jopa viedä Viron e-kansalaisuutta pidemmälle. Jokainen
voisi valita itselleen mieluisimman kunnan, johon maksaa veronsa ja jonka
palveluita käyttää asuinpaikastaan riippumatta. Kunnat voisivat kilpailla veronmaksajistaan
2000-luvun alun kehyskuntien tapaan tarjoamalla hyviä kuntapalveluita
kohtuullisilla kustannuksilla. Palvelutuotannossaan heikoimmat kunnat voisivat
vastaavasti tyhjetä rauhassa vähitellen ilman, että kenenkään tarvitsisi
muuttaa pois siitä itse rakentamastaan omakotitalosta.
Tietysti
maantiede voisi tuottaa e-kuntalaisille hieman haasteita, mikäli asuinpaikka
sattuisi olemaan hyvin kaukana palveluita tarjoavasta kunnasta. Tähänkin
löytynee ratkaisu kuntapalveluiden siirtohinnoittelusta sähkön
siirtohinnoittelun tapaan. Nykyäänhän kotitaloudet voivat ostaa sähkönsä
haluamaltaan sähköyhtiöltä, eikä sen tarvitse enää olla se oman kunnan alueella
toimiva sähkölaitos. Käytetyn sähkön lisäksi kuluttajia laskutetaan sähkön
siirrosta asuinpaikkaan. Vastaavalla tavalla kuntapalvelujen siirrosta
voitaisiin periä erillistä asuinpaikasta riippuvaa siirtohintaa, kun palveluja
tuotetaan kauempana majailevien e-kuntalaisen saataville.
Vastikään sovittu sote-uudistus kuitenkin dilutoinee e-kuntalaisuudesta saatavia hyötyjä. Uudistuksen myötä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotannosta tulee vastaamaan 19 enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti pakkoliitettyä kuntayhtymää. Kunnat rahoittavat palvelunsa itse, mutta palveluiden tuottamisesta on sovittava demokraattisesti koko kuntayhtymässä. Hyödyt syntyvät lähinnä päällekkäisyyksien karsimisesta, mutta suurempiin kustannussäästöihin ei tällä uudistuksella päästäne.
Jääneehän kuntiin toki tämänkin jälkeen joitakin
palveluita, joilla kilpailla. E-kuntien palvelutarjonnan keihäänkärkenähän
voisi olla vientituotteeksikin noussut suomalainen peruskoulu. Sähköisiin
palveluihin erikoistunut kunta voisikin jakaa laadukasta peruskouluopetustaan
kustannustehokkaasti e-palveluna kaikille e-kuntalaisille asuinpaikasta tai
iästä riippumatta. Ja peruskoulun digitalisoitumisen myötä vapautuneet
opetusresurssit voitaisiinkin sitten helposti siirtää vaikkapa hoitamaan
sote-kuntayhtymän hallinnollisia tehtäviä.
![]() |
Silmätulehdus ei luottamusta herätä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti