Yksi viikon
kuumimmasta taidekeskustelusta lienee noussut erään Perussuomalaisen Helsingin
kaupungin varavaltuutetun ehdotuksesta pystyttää Tom of Finland -patsas
Helsingin tulevan keskustakirjaston kupeeseen. Ehdotus sai vahvaa kannatusta
Helsingin Perussuomalaisten Nuorten keskuudessa, sillä tällä tavoin kaupunki
voisi osoittaa suuntaavansa katseensa ulkomaisesta tuontikulttuurista
suomalaisiin taiteilijoihin. Ja onhan Tom of Finland toki maailmalla
tunnustettua kuvataidetta, johon suomalaiset osaavat Ps-nuorten mukaan
suhtautua pilke silmäkulmassa.
Pilke ei
kuitenkaan tainnut osua Helsingin Perussuomalaisten valtuustoryhmän johtohahmojen
silmäkulmaan, sillä he tyrmäsivät ehdotuksen perussuomalaisten arvojen vastaisena.
Perussuomalaisten ilmoitettiin olevan sosiaaliskristillinen liike, jonka
arvoihin ei sovi antaa vääränlaisia vaikutteita lapsille. Ja saattaisihan
patsas ärsyttää vanhempaakin väestöä, maahanmuuttajista puhumattakaan.
Arvioimatta
enempää Ps-nuorten ehdotuksen lopullisia tarkoitusperiä esitys näyttäisi aiheuttaneen
puolueen sisällä jonkinasteisen taiteeseen kohdistuvan arvoriidan. Onhan puolueen
vaaliohjelmassa jo aiemminkin arvosteltu postmodernia tekotaidetta, mutta se
lienee ollut vaalitaktinen kikka tosikoiden ärsyttämiseksi. Oli miten oli, niin
ainakin nykyistä puolueen sisäistä taiteen arvokeskustelua käydään julkisissa
medioissa käyttämättä toisten puolueiden tavoin suljetun mikrofonin taktiikkaa.
Ehkäpä Ps-nuorten
tarkoituksena olikin vain yritys lähentyä kaupunkien itsensä tiedostavaa
kulttuuriväkeä. Mikäli näin on, niin kannustaisin heitä aloittamaan
varovaisesti kansallisista aiheista postmodernin tekotaiteen materiaalina. Näin
oma puolueväkikin voitaisiin pitää samanaikaisesti tyytyväisenä. Esimerkkinä
kansallisaiheisesta postmodernin tekotaiteen edustajasta esitän ohessa suunnittelemani
teoksen Pino.
Teoksen materiaaleina
on käytetty kotimaista puuta sekä aitoja avaamattomia Koskenkorvapulloja.
Koskenkorvapulloista kahteen riviin kasattu pino on tuettu alta ja sivuilta
koivurangoilla ja keskelle pinoa on piilotettu puoliksi halkaistu koivuhalko.
Teos kuvastaa jälkiteollisessa palveluyhteiskunnassa tapahtunutta suomalaisen
identiteetin muutosta, jossa kansalliset aiheet ovat sekoittuneet keskenään.
Koskenkorva mielletään elintarvikkeeksi, jota saa lähes jokaiselta
paikkakunnalta sen suurimman ruokakaupan vierestä. Sen sijaan koivuhalon etsiminen
voi olla monelle urbaanille ihmiselle hankalampi tehtävä. Lisäksi koivuhalkoa
voi olla syytä piilotella, sillä erityisesti taajama-alueilla yksittäinen halko
taskussa liikkuminen voisi antaa aihetta viranomaisten paikalle kutsumiseen. Pino on täysin kotimainen tuote ja se edustaa
kansallista postmodernia tekotaidetta puhtaimmillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti